DUK – dažniausiai užduodami klausimai apie MB

MB ar individuali veikla?

Kuri verslo forma tinkamiausia Jūsų verslo idėjai, dažnai priklauso nuo keleto veiksnių. Smulkaus verslo atveju renkantis tarp MB ir IĮ, dažniau rekomenduojame MB dėl mokesčių bei ribotos civilinės atsakomybės (MB savininkas neatsako savo asmeniniu turtu).

Palyginome įvairias verslo formas, skaitykite plačiau:

MB palyginimas su UAB ir IĮ;

MB palyginimas su veiklos pažyma ir verslo liudijimu.

Jei norėtumėte pasitarti, kviečiame susisiekti nemokamai konsultacijai.

MB ar UAB?

Universalaus atsakymo nėra, kadangi teisingą pasirinkimą gali nulemti keletas skirtingų veiksnių. Sukūrėme lentelę MB palyginimas su UAB, kurioje palyginami: steigėjai, savininkų atsakomybė, vadovas, minimalus kapitalas, darbuotojai, buhalterija ir kiti svarbūs aspektai, kurie padės jums apsispręsti dėl tinkamiausios verslo formos.

Taip pat kviečiame skaityti “Kada verta rinktis MB”. Jei dvejojate ir norėtumėte nemokamai pasikonsultuoti, susisiekite su mūsų konsultantu.

Ar MB gali samdyti darbuotojus?

Taip, MB gali samdyti darbuotojus, su jais sudaroma darbo sutartis ir mokami mokesčiai kaip ir kitose įmonėse.

Svarbu pažymėti, kad MB gali ir neturėti samdomų darbuotojų  – t.y., MB dirba tik jos nariai, su kuriais nereikia sudaryti darbo sutarties (dirba kiek nori, kada nori).

Kaip MB įdarbinami darbuotojai?

Darbuotojai mažojoje bendrijoje įdarbinami įprastai, sudarant darbo sutartį. Galioja Darbo Kodeksas.

Ar MB gali būti PVM mokėtoja?

Taip, MB gali būti PVM mokėtoja. MB registravimas PVM registre privalomas, jei:

  • per paskutinius 12 mėn. gautos pajamos iš veiklos didesnės už 45 000 Eur;
  • per kalendorinius metus įsigyta prekių iš kitų ES valstybių narių už daugiau kaip 14 000 Eur.

Didelė dalis naujai steigiamų įmonių iš anksto registruojasi PVM mokėtojų registre. Plačiau apie PVM registravimą skaitykite čia. Jei norite pasikonsultuoti dėl PVM mokėtojo, kviečiame susisiekti.

Ar MB yra juridinis asmuo?

Taip, MB yra juridinis asmuo.

Ar MB yra įmonė?

Taip, mažoji bendrija yra įmonė. Tai yra juridinis asmuo.

Kodėl MB yra mažoji?

MB mažumą apibrėžia ribotas steigėjų kiekis – mažosios bendrijos steigėjais gali būti nuo 1 iki 10 fizinių asmenų. 

MB pavadinimas angliškai

Anglų kalboje terminas “mažoji bendrija” verčiamas į small partnership.

Ar MB turi akcijas?

Ne, MB neturi akcijų.

Mažojoje bendrijoje sprendimai priimami narių balsais. Plačiau apie MB valdymą skaitykite čia.

Kokia maksimali MB apyvarta?

Mažosios bendrijos apyvarta neribojama – 1000€, 10.000€, 100.000€, 1.000.000€ per mėnesį ar daugiau.

Koks max MB darbuotojų skaičius?

MB darbuotojų skaičius neribojamas, įmonėje gali dirbti 0, 1, dešimt, šimtas ar daugiau darbuotojų – tiek, kiek reikia sėkmingam jūsų verslui. 

Ar gali MB pirkti automobilį?

Taip, mažoji bendrija gali įsigyti automobilį.

MB pinigų išėmimas

MB pinigus išsiimti galima 3 būdais:

  • vadovo atlyginimas (mokamas tik 15% GPM, jei vadovas – MB narys). Tai pigiausias būdas išsiimti pinigus iš MB.
  • avansinis pelno išmokėjimas (nepasibaigus MB finansiniams metams, mokamas GPM + pelno mokestis (apie mokesčių tarifus ir galimas lengvatas sužinokite čia).
  • pinigų išsiėmimas asmeniniams poreikiams (kaip darbo užmokestis, mokamas GPM + VSD + PSD (apie mokesčių tarifus sužinokite čia).

Koks MB vadovo atlyginimas?

MB vadovo atlyginimo dydį nustato narių susirinkimas.

Kaip apmokestinamos MB vadovo gautos pajamos pagal civilinę paslaugų sutartį?

MB vadovo, kuris tuo pačiu yra ir MB narys, pajamos pagal civilinę paslaugų sutartį už vadovavimo paslaugas apmokestinamos tik 15% GPM mokesčiu. Jokių papildomų mokesčių nuo šių pajamų mokėti nebereikia (VSD ar PSD – nemokamos).

GPM – gyventojų pajamų mokestis. Priskiriamas prie B klasės išmokų. GPM savarankiškai moka pats MB narys (kaip patogiau – kas mėnesį, kas kelis mėnesius ar kartą metuose).

Ar MB narys gali dirbti MB?

Taip, gali.

Jei tai vadovas – sudaroma civilinė paslaugų sutartis,  nėra taikomas minimalus darbo laikas ar minimalus atlyginimas (gali dirbti kiek nori ir už kokią nori sumą). Išsamią informaciją apie MB valdymą rasite čia. Galima išsiimti atlyginimą ypatingai mažais kaštais (plačiau apie mokesčius čia).

MB nariai (steigėjai) gali dirbti be darbo sutarties, neturėdami darbo santykių. Lėšas asmeniniams poreikiams iš MB galima išsiimti: išsimokant pelną avansu; išsiimant lėšas asmeniniams poreikiams (plačiau apie mokesčius čia).

Ar MB reikalinga apskaita?

Taip, buhalterinė apskaitai mažajai bendrijai yra privaloma. Jei MB nariai turi pakankamai žinių ir patirties, jie gali savarankiškai vesti įmonės buhalteriją. Tačiau dažniausiai samdomas buhalteris arba buhalterinės apskaitos įmonė.  Plačiau apie MB buhalteriją skaitykite čia.

Ar MB privalo turėti buhalterį?

MB buhalteriją gali tvarkyti tos bendrijos narys (jei turi patirties vedant buhalteriją), taip pat samdomas buhalteris (-ė) arba apskaitos įmonė.

Ar gali MB vadovas tvarkyti MB apskaitą?

MB vadovas, kuris yra MB narys, gali tvarkyti MB apskaitą, t.y. tas pats asmuo gali būti ir MB narys, ir direktorius, ir buhalteris. Tačiau jei MB vadovas nėra MB narys, jis MB apskaitos tvarkyti negali.

Kaip vesti MB apskaitą?

Mažosios bendrijos apskaitą dažniausiai veda samdomas buhalteris arba buhalterinės apskaitos įmonė. MB apskaita apima:

  • Pirkimų ir pardavimų sąskaitų registravimas
  • Kasos dokumentų, kortelių skaitytuvo  apskaita
  • Ilgalaikio turto apskaita
  • Avanso apyskaitų apskaita
  • Darbo užmokesčio apskaita
  • Banko dokumentų apskaita
  • Kiekinė sandėlio apskaita
  • Mokesčių apskaičiavimas
  • Metinės finansinės atskaitomybės parengimas
  • Deklaracijų parengimas VMI, Sodrai, Statistikos departamentui, Muitinei
  • Statistinių ataskaitų parengimas.

Ieškote buhalterio ar apskaitos įmonės? Kviečiame sužinoti daugiau apie mūsų teikiamas buhalterinės apskaitos paslaugas. Specializuojamės mažųjų bendrijų ir smulkaus verslo apskaitoje.

Kaip tvarkyti MB buhalteriją?

Mažosios bendrijos buhalterija dažniausiai tvarkoma samdomo buhalterio arba buhalterinės apskaitos įmonės. Jei tarp MB narių yra turinčių buhalterinių žinių ir patirties, MB apskaitą gali vesti pats MB narys. Plačiau apie MB buhalterinę apskaitą skaitykite čia.

Kaip steigti MB?

Patogiausias, greičiausias ir pigiausias būdas įsteigti MB – elektroniniu būdu. Steigimas trunka 2-3 d.d., steigimui būtina turėti mobilų parašą (visiems MB nariams ar bent vienam). Paslauga teikiama nuotoliniu būdu visoje Lietuvoje.

Taip pat galimas MB steigimas per notarą. Dėl ženkliai didesnės kainos ir ilgesnio steigimo termino, šį būdą rekomenduojame tik išimtiniais atvejais. Steigiant įmonę per notarą, steigėjams būtina nuvykti į notaro biurą.

Jei įmonę steigia užsienio pilietis, siūlome greitą įmonės steigimą užsieniečiams elektroniniu būdu. Paslauga taip pat teikiama nuotoliniu būdu.

Jei turite klausimų dėl įmonės steigimo, susisiekite nemokamai pasikonsultuoti.

Kaip sustabdyti MB veiklą?

Esant poreikiui, galima laikinai sustabdyti įmonės veiklą, o vėliau ją vėl atnaujinti. Laikinas mažosios bendrijos ar kito tipo įmonės veiklos sustabdymas reiškia, kad tam tikrą periodą įmonė yra pripažįstama veiklos nevykdančiu ūkio subjektu ir yra laikinai atleidžiama nuo mokesčių deklaracijų VMI pateikimo. Prašymą laikinai sustabdyti MB veiklą būtina užregistruoti VMI.

Būtinos sąlygos norint sustabdyti įmonės veiklą:

  • įmonė negali turėti pradelstų įsipareigojimų valstybei ar kreditoriams,
  • nedirba nei vienas darbuotojas;
  • nevykdomi sandoriai;
  • negaunama jokių pajamų;
  • nepatiriama išlaidų.

Jei reikalinga pagalba sutvarkant įmonės veiklos stabdymo dokumentus, kviečiame susisiekti.

Kaip pakeisti MB i UAB?

MB pakeitimo į UAB procesas:

  1. Sudaromas juridinio asmens dalyvių sprendimas dėl įmonės pertvarkymo;
  2. Parengiamas pertvarkomos įmonės balansas;
  3. Paruošiami pertvarkomos įmonės dokumentai Registrų centrui;
  4. Skelbiama viešai apie įmonės pertvarkymą steigimo dokumentuose numatyta tvarka;
  5. Informuojami kreditoriai apie sprendimą pertvarkyti įmonę;
  6. Parengiami pertvarkytos įmonės įstatai/nuostatai ir kiti dokumentai;
  7. Dokumentų perdavimas notarų biurui ir Registrų centrui.

Sužinokite plačiau apie įmonės pertvarkymą. 

Kaip pakeisti MB vadovą?

MB vadovas keičiamas priėmus sprendimą visuotinio narių susirinkimo metu. Šis sprendimas užregistruojamas Registrų centre. Skaitykite daugiau apie MB vadovo keitimą.

Ar galima parduoti MB?

Taip, mažąją bendriją galima parduoti. Galimas ir MB nario teisių perleidimas. Pirkimo – pardavimo dokumentai turi būti paruošti tvarkingai ir tinkamai įregistruoti Registrų centre. Daugiau informacijos apie MB pirkimą – pardavimą.

Jei svarstote pirkti MB, susisiekite pasikonsultuoti, kaip nenusipirkti MB su skolomis arba kitais įsipareigojimais, apie kuriuos gali nutylėti pardavėjas.

Ar lengva uždaryti MB?

Mažosios bendrijos uždarymas yra nesudėtingas procesas, jei viskas atliekama tinkamai, laiku ir be klaidų. Likviduoti MB galima, kai nėra skolų darbuotojams, valstybės biudžetui ar tiekėjams, arba įmonės savininkai sutinka skolas padengti. Dažniausiai likvidavimas trunka 2-4 mėn. Sužinokite daugiau apie mažosios bendrijos uždarymo procesą.

Jei norite uždaryti įmonę, kuri turi skolų ir jų neišeina padengti, galimas MB bankrotas. Susisiekite pasitarti, kuris variantas jūsų atveju naudingesnis.

Ar gali MB nariais būti užsienio piliečiai?

Taip, mažosios bendrijos nariais / steigėjais gali būti užsienio piliečiai. Sužinokite daugiau – MB steigimas užsienio piliečiams.

Ar MB reikalingas antspaudas?

Nuo 2013 metų antspaudas įmonei nebeprivalomas. Visi dokumentai, pasirašyti įmonės vadovo ar įgalioto atstovo, turi teisinę galią ir be antspaudo. Steigiant naują įmonę (bet kurio tipo), antspaudo rekomenduojame nesidaryti. Pagrindiniai privalumai:

  • nereikia jo saugoti bei pranešti policijai praradimo atveju;
  • likviduojant įmonę, nereiktų naikinti antspaudo;
  • įmonės vadovui nėra būtinybės antspaudo nuolat nešiotis su savimi.

Jei įmonė įsteigta seniau ir/ar jos steigimo dokumentuose antspaudas yra numatytas, tačiau norėtumėte jo nebenaudoti, šį reikalavimą galima panaikinti pakeitus įstatus/nuostatus.

Kaip išsiimti mobilųjį parašą pas operatorius?

Kad išsiimti mobilų parašą, būtina kreiptis į savo mobiliojo ryšio operatorių (BITĖ, TELIA, TELE2 ar TELEDEMA). Atvykus į operatoriaus saloną, pateiksite asmens tapatybės kortelę arba pasą. Mobilus parašas dažniausiai sutvarkomas ir įsigalioja tą pačią dieną.

Dėmesio – Smart ID nėra mobilus parašas ir įmonės steigimo ar kitų įmonės dokumentų pasirašymui netinka.

Koks elektroninis parašas tinka Registrų centro dokumentams pasirašyti?

Dokumentų pasirašymui Registrų centre tinka šie elektroniniai parašai:

  • mobilus el. parašas (jei el. parašo neturite, paprasčiausiai ir greičiausiai galima užsisakyti mobilų el. parašą pas mobilaus ryšio operatorių, kurio paslaugomis naudojatės),
  • LT ID el. parašas (veikia su programėle telefone, pilnas LT ID aprašymas čia).
  • Registrų centro USB raktas.

Smart ID dokumentų pasirašymui Registrų centre netinka.

DUK Klausimai apie mažąsias bendrijas